Blender - opis interfejsu




Klawiatura numeryczna i sterowanie kamerą 




Używanie przycisków klawiatury numerycznej z  prawym [Ctrl] to odwrócenie logiki kamery, czyli :
  • zamiast "od fronu" zobaczymy rzut kamery "z tyłu". 
  • zamiast kamery "z prawej" strony wyświetlimy obraz "z lewej"
  • zamiast "z góry" będzie wyświetlony obraz "od dołu"


 Podręczny Panel - umożliwia w szybki sposób :
  •  przybliżanie/oddalanie
  •  przesuwanie sceną 
  •  przejście do trybu kamery 
  •  wybieranie sposobu wyświetlania sceny

👉 Przybliżanie i oddalanie sceny to użycie skrola w myszce albo włączenie ikonki z podręcznego panelu


Uwaga Jeżeli występuje problem z przybliżaniem się do obiektu należy wybrać View -> Frame Selected




👉 Przesuwanie sceną to użycie [Shift] + ŚPM (Środkowy Przycisk Myszy) lub włączenie ikonki z podręcznego panelu



❗ Uwaga użycie samego ŚPM (Środkowy Przycisk Myszy) obraca sceną wokół zaznaczonego obiektu


👉 Włączenie widoku kamery to użycie Numpad_0 albo włączenie ikonki z podręcznego panelu


👉 Przełączanie pomiędzy rzut perspektywiczny a prostokątny to użycie Numpad_5 albo włączenie ikonki z podręcznego panelu




 Viewport Shading ustawienie sposobu wyświetlania obiektów

odpowiednie ustawienie "Viewport" możemy wykonać na 2 sposoby:
1. posługując się górnym menu :


2. wybierając przycisk "Z" z klawiatury :


👉 Wireframe - wyświetlanie szkieletu obiektów



przełączając opcje z górnego menu "Toggle X-Ray" (z ang. Rentgen) zmieniamy widoczność całej bryły


👉 Solid wyświetlanie pełne obiektów


przełączając opcje z górnego menu "Toggle X-Ray" (z ang. Rentgen) zmieniamy widoczność całej bryły

👉 Material Preview wyświetlanie obiektów z ich materiałami


👉 Rendered wyświetlanie obiektów z materiałami i odbiciami świateł




 Punkt Origin i 3D Cursor to 2 punkty odniesienia dla bryły, które umożliwiają określenie położenia w przestrzeni oraz modyfikowanie elementu na scenie.

👉 Punkt Origin to mała pomarańczowa kropka, która wskazuje na środek obiektu, który określa współrzędne figury. Jednak nie musi być on geometrycznym środkiem, tak naprawdę może leżeć poza bryłą. Poniżej przedstawiona jest "krzywa", której środek (punkt Origin) i 3D Cursor jest poza jej obszarem


W trybie "Object Mode" możemy zmienić położenie "punktu Origin", w tym celu wybieramy jedną z dostępnych opcji z menu "Object" -> "Set Origin"

  • Geometry to Origin - ustawieni środka obiektu bazując na geometrii figury
  • Origin to Geometry - ustawieni figury w miejscu Origin
  • Origin to 3D Cursor -  ustawieni środka obiektu w miejscu 3D Cursor
  • Origin to Center of Mass  - ustawieni środka obiektu bazując na powierzchni figury
Natomiast w trybie "Edit Mode" możemy zmienić położenie elementu względem "Punktu Origin" i "3D Cursor"

👉 3D Cursor - specjalny kursor w przestrzeni, który pełni rolę punktu odniesienia dla wszystkich operacji np. przesuwanie obiektu może być wykonywane właśnie względem "3D Cursora". Oczywiście nie jest to kursor naszej myszy którym wykonujemy operacje w "Blenderze". Co ciekawe cofanie operacji w "Blenderze" czyli użycie skrótu CTRL+Z nie wpływa w żaden sposób na zmianę "3D Cursor". Jego położenie możemy dowolnie zmieniać jednym z 3 sposobów:

    1. zaznaczenie ikony "Cursor" z lewego panelu, od tego momentu klikniecie na scenie kursorem myszy automatycznie przenosi w to miejsce "3D Cursor"



    2. użycie skrótu [Shift] + Space, który uruchamia menu do zmiany miejsca "3D Cursora"


    3. użycie [Shift] + PPM w miejscu w który chcemy, żeby znalazł się "3D Cursor"

    4. użycie 'Panelu Właściwości" klikamy na zakładkę "View" -> 3D Cursor


❗ Uwaga każdy nowy dodawany element na scenie pojawia się w miejscu 3D Cursor'a.



Pivot Point - punkt względem którego obracany albo skalowany jest obiekt w przestrzeni. Generalnie mamy 5 możliwości wyboru "Pivot Pointu":


oczywiście do ustawienia "Pivot Point" możemy też użyć skrótu z klawiatury naciskając "." (kropka) pojawi się wtedy specjalne menu do wyboru


i tak np. po wybraniu z menu "Active Element" obiekty są obracane względem ostatniego wybranego elementu


natomiast po wybraniu "3D Cursor" obiekty są obracane względem 3d kursora


Jeżeli ktoś zastanawia się gdzie w sześcianie znajduje się "Individual Origins" i  "3D Kursor" to wyjaśnia to poniższy obrazek:


Na scenie domyślnie obrót następuje względem "Individual Origins"


jednak jeżeli ustawimy Pivot Point na  "3D Kursora" to obrót będzie względem właśnie tego punku (3D Kursora), co daje nam następujący efekt 





 Moduł i Panel Właściwości służą do wyświetlania i ręcznego modyfikowania informacji o zaznaczonym elemencie.

👉 Moduł Właściwości - umożliwia modyfikowanie zaznaczonego elementu oraz zawiera wszystkie informacje o nim. Moduł Właściwości zbudowany jest z pojedynczych "Paneli" czyli "zakładek". Poniżej widać, że "zakładka" "Object Properties" ma w sobie między innymi te same dane co "Panel Właściwości"

👉 Panel Właściwości - zawiera "ogólne" informacje o zaznaczonym elemencie oraz daje możliwość szybkiego transformowania takiego obiektu. Chowanie/Pokazywanie tego menu odbywa się poprzez naciśniecie z klawiatury literki N




 Rzut Perspektywiczny i Prostokątny pozwala na obserwowanie całej sceny w określony sposób.

👉 Rzut Perspektywiczny - to rzut pozwalający na obserwowanie elementów sceny z zachowaniem "rzeczywistego" widoku. Przełączanie pomiędzy rzutem perspektywicznym a prostokątnym odbywa się z klawiatury numerycznej przyciskiem Numpad_5 albo klikając na jedną z opcji podręcznego menu

Front Ortographic

Front Perspective


przykład rzut perspektywicznego

👉 Rzut Prostokątny to rzut pozbawiony "perspektywy" w takim rzucie rysowane są np. wszystkie plany budowlane 





 Wybór Sceny pozwala na jednoczesną pracę w różnych ujęciach projektu. Każda scena posiada  unikalną nazwą. Przełączanie się miedzy scenami to wybór z listy określonej nazwy.


Każda scena może zostać zbudowana od nowa opcją "New". Może również zostać stworzona z wszystkimi elementami z obecnie wybranej sceny tak jak pokazano to poniżej:

1. wybieramy "Full Copy" 


2. nowa scena została utworzona 


3. teraz możemy przełączać się miedzy scenami





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz